Explorer, Dream, Discover! - Reisverslag uit Homebush, Australië van Nicol Vossen - WaarBenJij.nu Explorer, Dream, Discover! - Reisverslag uit Homebush, Australië van Nicol Vossen - WaarBenJij.nu

Explorer, Dream, Discover!

Blijf op de hoogte en volg Nicol

28 April 2015 | Australië, Homebush

Hi Everyone! Het is weer tijd voor een blog. Ik merk dat ik steeds maar vertel over de dingen die ik meemaken tijdens mijn vrije dagen. Het wordt ook eens tijd dat ik jullie op de hoogte hou over mijn stage. Nu ik verhuisd ben is het een stukje langer reizen. Mijn woning ligt nu ongeveer 15 minuten lopen van het station af en er komen geen bussen. Dit betekent dat de regel ‘minimaal 30 minuten beweging per dag’ makkelijk te behalen is! Eenmaal aangekomen begint mijn dag echt op zijn Australisch. Echt iedereen die vraagt: “Hi Dear, how are you? What did you do last night?’’ Dit wordt overigens niet alleen aan het begin van iedere stagedag gevraagd maar ook als je in een winkel bij de kassa komt. Het is hier echt typisch een manier om hallo te zeggen. Nadat ik een uurtje aan het werk ben roept er altijd wel een collega: “Come on, let’s grab a coffee!” Vervolgens loop je dan tijdens werktijd naar de coffee corner om daar voor je collega’s koffie te halen. Niet alleen wij denken er zo over want er staat altijd wel een rij! Tijdens de lunchpauze gaan ook veel collega’s even naar de Woolworths (supermarkt, vergelijkbaar met de Albert Heijn) om daar hun lunch te halen. De andere collega’s nemen vaak “left overs” mee van het avond eten van gisteren. De lunch wordt echt opgegeten terwijl zij aan het werk zijn, terwijl er in Nederland echt een pauze ingelast wordt. Hun relaxte levensstijl zegt echt totaal niets over hun werkstijl. Australiers zijn echte harde werkers! Mensen hebben hier een hele andere kijk op het werkende leven. Wij Nederlanders werken vaak om te leven en Australiers leven meer om te werken. Wij Nederlanders moeten nou eenmaal alle het werk aannemen wat op ons pad komt, ook al past dit niet bij je interesses. Het moet maar want het verdiend geld. Australiers hebben ook minder regeltjes als het gaat om werken. Iedereen heeft vaste werktijden maar indien iemand te laat komt of persoonlijke afspraken heeft dan is het geen probleem om dit te doen tijdens werktijd. Iedereen moet ervoor zorgen dat hij zijn werk wel gewoon af krijgt. Het is dan ook vaak dat er een aantal collega’s langer doorwerken of de dag daarna eerder beginnen. Dit zorgt er ook voor dat er op een “relaxte” manier gewerkt word! Ik merk dat dit leventje me wel steeds meer gaat bevallen. Dit grote verschil zorgt ervoor dat ik toch wel ga nadenken over mijn huidige leventje in Nederland.

Nu even genoeg over de cultuurverschillen en terug naar de dingen die ik weer allemaal in de weekenden gedaan heb!

De verhuizing:
Zoals jullie al hebben kunnen lezen heb ik ervoor gekozen om te verhuizen. Op goede vrijdag was het dan zover! Vanuit de ene kant van de stad, helemaal naar de andere kant! Ik had met Charlotte afgesproken (een ander Nederlands meisje) dat we “even” mijn spullen zouden overhuizen en daarna even naar de Sydney Markets zouden gaan. Nouja dat “even” werd de hele dag, dus de Sydney Markets werden maar verplaatst. Het begon met het inpakken met mijn koffers... Wat een hell! Mijn nieuwe huisgenoot is zo aardig geweest om zijn koffer uit te lenen aan me zodat ik niet 2 keer op en neer hoefde te gaan! Met 2 echt overvolle koffers gingen we dan richting Homebush West. Onee wacht! We moeten nog beddengoed halen. Shitttt er zijn gewoon helemaal geen winkels open! Onvoorstelbaar.. onaangekondigd waren gewoon alle winkels dicht.. zelfs supermarkten. Het was regenachtig dus de perfecte timing om te verhuizen! Na een lange trip naar Flemington Station moeten we nog 15 minuten lopen. Nouja.. maak er maar 30 minuten van aangezien we twee overvolle koffers bij hadden. Wat was ik blij toen ik er eindelijk was! Uiteindelijk hadden we geen tijd meer om naar de markets te gaan en ben ik m’n koffers maar eens gaan uitpakken. Ook toen kwam ik weer tot de conclusie dat ik echt teveel heb meegenomen. M’n nieuwe kamer is een stuk kleiner dan mijn vorige kamer waardoor het ook nog lastig werd om al mijn spullen op te bergen in mijn nieuwe kamer. Maar vooralsnog bevalt me deze kamer veel beter dan mijn vorige! Het is toch echt wel fijn om je eigen kamertje te hebben zodat je kan doen wat je wil!

De dag daarna hadden Joyce, Jacco, Charlotte en ik gepland dat we naar Canberra zouden gaan. Voor diegene die dit niet weten, dit is de hoofdstad van Australie! Charlotte en ik hadden van te voren uitgezocht hoe we met het openbaar vervoer in Canberra konden komen. Het zonnetje scheen en dat was een extra reden om met vol goede moed die kant op te gaan want alles wat je hier wil doen is buiten dus voor echt alles is goed weer een must! Ondanks het goede weer hadden we pech.. we stranden ineens in een klein plaatsje zo’n 70km van Canberra vandaan. We keken of we vanuit daar een trein konden pakken naar Canberra maar deze vertrok pas tegen het einde van de dag. Geen succes dus! Shit happens.. maar wat nu? We zagen daar een kantoor met de toeristen informatie en hebben daar navraag gedaan of we iets konden doen in Goulburn. We besloten om een wandelroute te doen door Goulburn, tijdens deze route zie je belangrijke gebouwen in Goulburn. Zo’n succes was het niet al zeg ik het zelf.. Tijdens deze route kwamen we bijvoorbeeld een postkantoor tegen, een aantal kerken etc. We dachten al dat ze daar een kantoor hebben geplaatst omdat er misschien wel meer mensen stranden. Echt mooie dingen waren er niet te doen. Nouja toen maar besloten om naar huis te gaan. We kwamen daar op het o zo rustige station aan en we hebben aan het personeel gevraagd welke trein naar Sydney zou gaan. Er reden net 3 treinen op 1 dag.. dat betekende dus wachten en nog eens wachten! Uiteindelijk na een lange trip zijn we dan toch weer terug thuis gekomen!

Jeeeej dit weekend is een lang weekend! Tweede paasdag staat voor de deur en een collega raden me aan om naar de Royal Easter Show te gaan in het Olympic Park. Twee vliegen in een klap dus want ik wilde sowieso nog eens gaan kijken hoe het Olympic Park eruit ziet. Wow wat was het heet en wat scheen de zon fel Alsof het me niet vaak genoeg kan gebeuren hier.. Zonnebril vergeten! Snel maar een zonnebril gescoord en daarna zijn we naar verschillende shows gaan kijken. De meeste shows waren shows met verschillende dieren.. Voor ons niet zo speciaal aangezien het in Nederland niet zo gek is om bijvoorbeeld koeien of paarden te zien. In de stad is dit echter niet zo dus het was echt geweldig om te zien hoe geweldig de mensen uit de stad dit vonden! Het leek wel een hele grote braderie! Zoveel kraampjes en het was zo ontzettend druk!
Na een weekje stage is dan het weer opnieuw weekend! Iets waar je hier echt naartoe leeft. Dit weekendje hebben we weer vanalles op de planning staan.

Zaterdag 11 April zijn Charlotte en ik samen naar het royal national park gegaan om daar wild life kangaroos te spotten en om daar een mooie wandeling te maken. We hadden al een korte wandeling erop zitten en aangezien we toch de hele dag hiervoor uitgetrokken hadden hebben we ervoor gekozen om nog een wandeling te maken. We konden kiezen voor een normale wandeling of een zware.. Wij kozen natuurlijk voor de zwaardere! Dit hebben we wel geweten. Wat we al vaker gemerkt hadden is dat hier in Australie geen borden staan hoe je moet lopen.. En ja hoor je raadt het al.. verdwaald! Gelukkig kwamen we een paar Australiers tegen die er wel bekend waren die ons verder hielpen.. Toen een van deze Australiers zijn zonnebril kwijt was geraakt ging de helft van hen terug om deze te zoeken en de andere helft bleef op een plaats wachten. Charlotte en ik wilde graag voordat het donker werd uit de bossen zijn dus wij zijn doorgelopen.. weer geen goed idee want we waren weer verdwaald! Sjonge.. De hele weg weer terug opzoek naar die Australiers.. Wat zullen zij wel niet van ons gedacht hebben! Maar wat maakt het uit.. wij zijn veilig uit de bossen gekomen en deze mensen zien we toch nooit meer terug! Deze denkwijze heb ik overigens echt iedere dag en dat maakt veel dingen makkelijker!

Zondag 12 April ben ik samen met Franziska, Joyce, Charlotte en Jacco naar de Kiama Blowhole gegaan. Na een treinrit van 3 uur zijn we daar aangekomen. Nadat we de Blowhole gezien hadden zijn we weer een wandeling gaan maken naar een kleinere blowhole. Het was echt mooi om gezien te hebben maar het was erg klein om je daar een hele dag te kunnen vermaken dus we zijn redelijk op tijd weer terug gegaan naar het station en we zijn toen nog even gaan kijken in Wollongong. Een gezellig stadje met een gratis free tour bus. Hierdoor hebben we dus toch ook nog een gedeelte van Wollongong kunnen meepikken. We zijn naast de botanic gardens gereden, maar omdat het later in de middag was moesten we keuzes maken. Of kijken naar de haven/strand of naar de gardens. We hebben er toen voor gekozen om naar de haven/strand te gaan kijken. Echt super om te zien hoe het is als er weinig toeristen komen aangezien in het CBD van Sydney echt zoveel toeristen zijn!

Zaterdag 18 april:
Joyce, Charlotte, Jacco en ik hebben na onze mislukte trip naar Canberra besloten om een auto te gaan huren zodat we wel in Canberra zouden kunnen komen. We hebben de auto gehuurd voor een weekend dus we konden ook nog kiezen waar we de andere dag naartoe gaan. Ik heb enige tijd geleden bij Backpackers World Travel een brochure gekregen waarin alle dagtripjes in staan die je kunt doen rondom Sydney. Deze zijn echter redelijk prijzig en we hebben daarom gekeken welke van deze tripjes ons wel leuk leek en waar je niet met het openbaar vervoer kon komen. Het werd uiteindelijk Jervis Bay. Nadat we de auto opgehaald hadden was het Joyce en Charlotte ophalen en op naar Jervis Bay. N beetje onwennig zitten we dan in de auto.. Links rijden is in het begin toch echt wel raar.. ipv de richting aanwijzer, zette ik steeds de ruitenwisser aan en iedere keer als we aan het rijden waren was ik bang dat we spook zouden rijden. Rotondes zijn andersom waardoor je steeds twijfelt tussen links en rechts! Maaar na al deze onwennig dingen zijn we na een autorit van 3 uurtjes aangekomen in Jervis Bay. Wow echt zoooo mooi! Ik dacht meteen.. hier wil ik nog wel een keer terug als ik hier tijd voor heb (helaas ben ik daar bang voor). Zo’n mooie stranden en het is niet zo toeristisch als alle andere stranden.. mooie wandeltochten.. mooie uitzichten! We hebben even gezwommen maar helaas doordat we pas later de auto op konden halen konden we hier alleen maar smiddags de tijd doorbrengen. Toen het donker werd zijn we weer richting Sydney gereden. De dag daarna staat Canberra op de planning!

Zondag 19 april:
Canberra.. Finally! De dag waar we al zolang op gewacht hadden is nu aangebroken! Op naar Canberra.. Nadat we Joyce en Charlotte hadden opgehaald zijn we richting Canberra gereden en het eerste wat we deden was een toeristen informatie kantoor opzoeken. Hier kregen we de kaart van Canberra en informatie over de dingen die er te doen zijn in Canberra. We zijn het parlement house gaan bekijken.. Ik had het veel groter verwacht! Anders gezegd.. Ik had Canberra groter verwacht. Je zou zeggen een hoofdstuk is vaak een grote stad, maar het tegendeel is bewezen. Canberra is echt zo klein tegenover Sydney. Het is wel een stad met veel mooie gebouwen en history. Ook in Australie hebben ze een oorlogsmuseum.. Ze geven hier alleen veel meer informatie over de eerste wereldoorlog terwijl het in Nederland vooral gaat om de tweede wereldoorlog. Als allerlaatste hebben we nog het hele ambassade terrein gezien! Echt een mooie stad en een aanrader! Je leert hier veel over de geschiedenis en over Australie!

Maandag 20 april had ik met Wencke, een Toverland collega afgesproken om wat te drinken. Zij gaat voor een jaar backpacken, waar ik echt jaloers op ben! Ik was wel benieuwd hoe zij de eerste week hier in Sydney ervaren had! Na een hele wandeltocht door de regen waren we dan aangekomen bij een bar waar we even gegeten en gedronken hebben! Toen we weer terug naar huis wilde gaan was het nog harder gaan regenen en we wisten niet precies waar de bus van Wencke zou stoppen. Na een zoektocht zijn we dan eindelijk aangekomen bij de goede bushalte. Aangezien de hele weg was overstroomt en er gewoon auto’s reden werd je als je in het bushokje stond nog nat van auto’s die langs reden. Conclusie: als een verzopen kat thuis komen!

Dinsdag 21 april zeiden collega’s ineens dat zij een notificatie hadden ontvangen op hun telefoon met de melding dat er een storm op komst was en dat de mensen die met het openbaar vervoer reisde zo snel mogelijk richting huis moesten gaan indien dit mogelijk was. Ik was op dat moment druk bezig met mijn verslag en ik had het idee dat ik wel wat later kon gaan. Ik dacht het kan echt niet zo erg zijn.. In Nederland valt het ook altijd wel mee als ze een melding code oranje doorgeven. Maar collega’s gaven aan dat ze toch wilde dat ik ging en ben toen uiteindelijk toch maar gegaan. Wow toen ik buiten kwam waaide en regende het al redelijk hard. Ik had voor de zekerheid sochtends paraplu meegenomen! Het viel er met bakken uit, maar door de wind was m’n paraplu al binnen 5 minuten kapot. Na een uurtje reizen in natte kleren ben ik dan eindelijk thuis aangekomen en nadat ik eindelijk een beetje opgewarmd was, was ik toch wel benieuwd hoe het weer buiten was en het was echt zo heftig! Het waaide echt zo ontzettend hard. Dat bleek de volgende dag ook wel! Ik kwam aan op het station dat helemaal onder water lag , omgewaaide bomen en schuttingen.

Zaterdag 25 April:
Anzac Day: Tijdens deze dag is er werden de veteranen in het zonnetje gezet die mee hebben gevochten tijdens verschillende oorlogen. In de stad was een parade met deze veteranen. Echt zo mooi om te zien dat iedereen die naar deze parade gaat kijken met australische vlaggen staan en echt zo blij zijn! Je ziet deze oudere mensen dan helemaal opbloeien! Deze parade duurde echter wel heel lang en Charlotte en ik hebben er toen voor gekozen om eerder te gaan en om nog even naar de Sydney Markets te gaan. Op zaterdag is hier een groente markt, waar echt alles zo goedkoop wordt verkocht! Dit is altijd mooi meegenomen aangezien Australie echt een duur land is! Je ziet dan ook dat er echt veel mensen op af komen.. Iedereen gaat met auto’s en tassen vol groente naar huis. Ook wij kwamen met veel groente thuis! Toen we onze groente thuis hebben gedropt wilde we wat gaan eten in de stad en daarna naar een internationale studenten borrel. We stappen bij Charlotte’s woning de deur uit en raad eens... REGEN! Shittt wat heb ik de afgelopen weken toch veel aan Nederland gedacht! In Nederland begin ik al te klagen als het miezert.. nu heb ik bijna de hele week alleen maar regen meegemaakt!

Zondag 26 April:
Kingsday Boat Party! Ultimate Travel had een feestje georganiseerd voor alle Nederlanders die graag koningsdag wilde vieren. Eerst was het de bedoeling om op Coogee Beach met een aantal Nederlanders te gaan BBQ’en. Hier hadden zich teveel mensen voor aangemeld, waardoor er dus een boatparty kwam! Dit was echt super georganiseerd.. Iedereen kwam in het oranje en het was ongelooflijk om te zien hoeveel Nederlanders er eigenlijk in Sydney zijn. Op deze manier leer je weer nieuwe mensen kennen en het is toch altijd wel gezellig om met Nederlanders een feestje te bouwen! Het bier was al snel op.. Jaa dat hadden ze niet verwacht dat Nederlanders zoveel zouden drinken. Ineens tijdens die party kwam de organisator naar me to met de vraag: “What is your name?” waarop ik m’n naam zei en vroeg waarom hij dat wilde weten. Hij zei “You won a price”. Na een half uurtje was de prijsuitreiking want er waren prijzen voor de beste outfit. Ik heb mijn naam niet horen vallen dus ik vond het nogal raar, maar heb het later nog eens gevraagd. Hij gaf aan dat ik de derde prijs had gewonnen en dat ik het morgen op kantoor op kon halen. Helaas heb ik stage op kantoortijden dus heb ik geen tijd om dit op te halen. Ik had de hoed waarmee ik gewonnen had trouwens geleend van de huisbaas van Charlotte en Joyce. Hij is ook Nederlands en had nog een aantal Nederlandse spullen! Na deze boatparty was er nog een afterparty en dit heeft ervoor gezorgd dat ik tot laat in de nacht door ben gegaan! Wat een gezelligheid!

Ik hoop dat jullie genoten hebben van deze blog! Op naar de volgende! ☺


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicol

Actief sinds 23 Dec. 2014
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 3178

Voorgaande reizen:

08 Februari 2015 - 03 Augustus 2015

Stage in Sydney

Landen bezocht: